وگانیسم یا گیاهخواری
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

از دکتر فرزاد روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم  درمانی رژیم آنلاین آردایت

وگانیسم یا گیاهخواری مطلق منبع

بلاک آردایت

 

گفت و گویی با رییس انجمن خام گیاهخواری ایران انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. انجمن رژیم شناسان آمریکا بیان می دارد که رژیم های غذایی وگان که از مکمل استفاده نکنند به ۱۲ کافی فراهم نمی سازد. 

در صورت تغییر ناگهانی و خودسرانه رژیم غذایی ممکن است، جسم و اندامهای انسان دچار کمبود مواد مورد نیاز خود شده، و بیماری و عوارض جبران ناپذیری را با خود به همراه بیاورد.

فیبر زیاد موجود در وعدههای غذایی موجب میشود، حجم بیشتری از معده پر شده، و احساس سیری به انسان دست دهد. 

در صورت ابتلا به دیابت و مصرف چربی های اشباع شده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی دو برابر می شود. همچنین وجود میوه و سبزیجات فراوان در این رژیم احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش میدهد.

فواید رژیم گیاهخواری برای سلامتی چیست؟ حتما بخوانید: فواید آب هویج برای بدن و سیستم بینایی چیست؟ از آنجا که مرغها کاملاً چسبیده به هم در قفس زندگی میکنند، احتمال اینکه به هم نوک بزنند وجود دارد و به همین خاطر کمی پس از تولد، نوک این مرغها چیده میشود که خود باعث دشوارشدن خوردن غذا و نوشیدن آب برای آنها میگردد.

باشد، این کار اگرچه ممکن است کمی هزینه بر باشد، هزینهای بیشتر از جان یک موجود زنده برنخواهد داشت. بااینوجود اخیراً علاقه نسبت به آن زیاد شده است و منوی رستورانهای لوکس و انتشار کتب آشپزی وگان مؤید این موضوع است.

طبق تحقیقات، یک گیاهخوار نسبت به نسخه غیرگیاهخوار خود ممکن است شادتر باشد. ما کسی را داشته ایم که با خام گیاهخواری 70 کیلو، وزن کم کرده است. بسیاری از افرادی که به گیاه خواری روی می آورند، دلایلی مانند لاغر شدن و کاهش وزن را دارند. 

افرادی که بیش از اندازه لاغر هستن، نمی تونن از رژیم گیاهخواری 40 روزه بهره مند بشن. برخی ها این تصور را می کنند که افرادی که گیاه خوار هستند، ممکن است که دچار بیماری کم خونی شوند. 

ویتامین B12 : ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی و گوشت یافت می شود، کمبود آن بسیار خطرناک و با عوارضی جسمانی و روانی شدید مانند از دست دادن حافظه، کم خونی شدید، تخریب سیستم اعصاب، مشکلات گوارش، ریزش مو و غیره همراه است. 

گوشت قرمز و مرغ منبع اصلی بتاآلانین در رژیم غذایی هستند و مکمل بتاآلانین باعث افزایش غلظت کارنوزین عضله میشود. بسیاری از مشکلات، بیماریها و کمبودها هستند، که میتوانند در انجام این رژیم افراد را دچار دردسر کنند.

لوبیا، اسفناج و غلات منبع مهمی از آهن هستند، افراد گیاهخوار برای جذب هرچه بیشتر آهن باید مصرف ویتامین ث خود را افزایش دهند. با توجه به اینکه شرکتهای مسافرتی در حال شخصی سازی تجربه افراد هستند، برای تایید و عمل این موضوع، گیاهخواری باید منطقهای باشد و در بخش گردشگری نادیده گرفته نشود.

ولی در سوی دیگر جامعه افراد دیگری با مشکل کمبود وزن دست به گریباناند. پولو- گیاهخواران (Pollotarianism) افرادی هستند که خوردن مرغ را بلامانع دانسته ولی از خوردن ماهی و گوشت حیوانات دیگر اجتناب میکنند.

کمبود ویتامین ب۱۲ در افرادی که لبنیات و تخممرغ مصرف نمیکنند، بسیار محتمل است. لازم به توضیح است که استفاده از بعضی مواد غذایی خاص، به تنهایی پاسخ گوی تمامی نیازهای بدن نیست.

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم و بر اساس آخرین تحقیقات و بدون جانبداری از گروهی خاص اعلام نظر کنیم، باید بگوییم بدن انسان با پیچیدگی های فراوان خود ، نیازمند تأمین انرژی و حفظ سلامتی خود برای تداوم حیات است و در واقع برای دستیابی به این مهم نیازمند تأمین تمامی املاح، آب، الکترولیت ها، ویتامین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها می باشد، لذا بهتر است از تمام گروه های غذایی (به شرط رعایت اعتدال در مصرف) استفاده کند. 

حداقل کاری که میتوانیم برای نجات گرسنگان در تمامی جهان انجام دهیم این است که با پیروی از رژیم گیاهخواری تقاضا برای گوشت را کاهش دهیم. افراد گیاهخوار باید برای جایگزینی پروتئین گوشت و خوراکیهای لبنی، از مواد غذایی گیاهی حاوی پروتئین مانند سویا، عدس، کره بادام زمینی، شاهدانه، لوبیا و آجیل استفاده کنند. 

غذاهایی که دارای فیبر بالا هستند مانند، کنگر، کدو، کلم، لوبیا و جو دوسر باید کمتر مصرف شده و یا در حد امکان بعد از وعده غذایی خورده شوند، تا جای وعده اصلی را نگیرند.

گیاهخوار یا Vegetarianism به افرادی گفته میشود که برای همیشه و یا مدت معلومی از مواد غذایی گیاهی به جای خوراکیهای گوشتی یا حیوانی در رژیم غذایی روزانه خود استفاده میکنند.

افرادی که در رژیم غذایی خود منع خوردن ماهی دارند، میتوانند با مصرف دانههای کتان به افزایش میزان امگا۳ بدن خود کمک کنند.

در ادامه به رژیم گیاه خواری برای چاقی بیشتر میپردازیم. در نگاه اول شاید خیلی از آنها لاغر شدن و سبکتر زندگی کردن را به عنوان علت گیاه خواری خود معرفی کنند، ولی حقیقتا رشد این پدیده به خصوص در میان قشر مرفه و تحصیل کرده، لازم میکند به طور مفصل به این مبحث پرداخته شود و فواید و ضررهای احتمالی آن بررسی گردد.

البته بسیاری از افراد چاق، در سنین 10 تا 15 سالگی لاغر بوده اند، اما به مرور زمان وقتی غذای پخته مصرف می کنند، همه چربی ها در بدنشان مانده و چاق شده اند.

ما 98 کیلومتر رگ در بدن داریم که با روش تغذیه ای ناصحیح و به مرور زمان، بر اثر این پخت و پزها و این چربی هایی که می خوریم، بسته می شود.

اگر بیشتر از قبل شادابی و نشاط و آرامش را تجربه نکردید، می توانید به سبک تغذیه ای قبلی تان بازگردید.

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که در نظرسنجیِ قبل از پادکست (که نزدیک به ۷۰۰ نفر از شما به آن پاسخ دادهاید)، ۵۵% از شرکتکنندگان گیاهخواری را بیش از یک رژیم غذایی صرف دانسته اند.

زمانیکه به دنبال کردن این رژیم عادت کردید، میتوانید کمکم روزهای دیگر را اضافه کنید. عدهای دیگر برای رفع مشکلات جسمانی و درمان بیماریهای خود این نوع رژیم را انتخاب کردهاند.

نباید در برابر این گرسنگی عظیم جهانی، رنج ،بدبختی و مرگ دیگران بی تفاوت بود.بسادگی و با تغییر روش زندگی خود می توانیم کمک بزرگی برای رفع معضلات جهانی بکنیم.

اما انتخاب این روش به مشورت با متخصص تغذیه و دقت به رفع درست نیازهای بدن نیاز دارد. افراد لاغری که به هر دلیلی به غیر از تناسب اندام، خواهان استفاده از رژیم غذایی گیاهخواری هستند، باید مثل همه افراد دیگر در این گروه در اولین و مهمترین گام با پزشک متخصص و فرد مجرب در زمینه تغذیه مشورت کرده و برنامه غذایی متناسب و اصولی مخصوص به خود را دریافت کنند.

این افراد تمایل دارند زندگی سالمتری داشته باشند و با حذف مصرف گوشت و محصولات حیوانی از مبتلا شدن به بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کنند.

گیاهخواری، پرهیز از خوردن گوشت و رعایت حقوق حیوانات، واژههایی که سالهاست توسط برخی بهائیان، دستمایهای برای تبلیغ مضاعف بهائیت گشته است.

در حالی که عبدالبهاء بر خلاف عقل و منطق، کاربردی غیرمعقول برای دندانهای نیش متصور شده و خلقت آنها را مبتنی بر این کاربرد غیرمعقول دانسته است. بسیاری از آنها گمان می کنند خام گیاهخواری یک روش تغذیه ای بسیار سخت است، در حالی که هرگز اینگونه نیست.

چهارم: دومین پیشوای بهائیت، در حالی به مذمت گوشتخواری پرداخت و آن را بر خلاف رحمت و طبع انسانی دانست که با نگاهی به منابع بهائی درمییابیم وی، نه تنها گوشتخوار بوده، بلکه غذای غالب مسافرخانهی تحت نظارت او، ضیافات و سفارشیاش به پیروانش، حاوی گوشت بوده است.

دومین پیشوایان بهائیت عبدالبهاء، تلاش نمود تا با طرح سخنان بیپایه و اساس، توصیه به گیاهخواری و مذمت تناول گوشت را در احکام مسلک ساختگی بهائیت بگنجاند.

شیوهای اقتباسی که عبدالبهاء تلاش نمود آن را در احکام به اصطلاح مدرن بهائیت بگنجاند. همچنان که در یکی از پیامهای بیت العدل میخوانیم: «عبدالبهاء بیان فرمودهاند که در آتیهء ایّام نوع انسان گیاهخوار خواهد شد، امّا امساک در خوردن گوشت از احکام این دور نیست».

وقتی میخواهید گوشت را از برنامه رژیم غذایی خود حذف کنید امکان دارد که شما به خوردن غذاهایی که سلامتی شان کمتر است روی آورید مانند هله هوله ها.

رژیم وگان (Vegan) همه محصولات حیوانی، از جمله عسل، لبنیات و تخم مرغ را شامل نمیشود. رژیم گیاهی لاکتو (Lacto-vegetarian) اجازه مصرف لبنیات را میدهد اما تخم مرغ، گوشت، ماهی و مرغ را شامل نمیشود.

با وجود اینکه رژیمهای گیاهخواری متفاوت بوده و بسته به نوع و شدت رژیم (در صورت نداشتن برنامه غذایی اصولی) به مرور زمان علائم و بیماریهایی در ذهن و جسم انسان بوجود میآورند.

همین دلایل موجب میشوند، غذای مصرفی کاهش یافته در نتیجه به مرور زمان چربی سوزی اتفاق بیافتد. رژیمهای گیاهخواری به دلیل کم بودن کالری دریافتی در هر وعده غذایی میتواند، موجب چربی سوزی و لاغری در افراد شود.

به طور درست و اصولی افراد گیاهخوار باید طبق تجویز پزشک رژیم غذایی متناسب خود را انتخاب کنند، و با بهره گیری از کارشناس تغذیه برنامه غذایی مغذی و مفیدی را دریافت کنند.

در برخی انواع رژیمهای گیاهخواری محصولات لبنی و حیوانی مانند شیر، پنیر و تخممرغ هم جزو فهرست غذاهای ممنوعه هستند و به طور کلی در این رژیم سعی میشود تمام محصولات و اقلام مربوط به حیوانات حذف شود.

در تحقیقات وسیعی که توسط انستیتوی ملی سلامت امریکا بر روی 85 هزار زن و 44 هزار مرد برای مدت 23 سال انجام شد نشان داده شد که رژیم غذایی مبتنی بر مصرف مواد حیوانی و مقدار اندک هیدراتهای کربن باعث بالا رفتن میزان مرگ و میر بدلیل انواع بیماریهای مختلف از جمله سرطان میگردد در حالیکه رژیم غذایی گیاهخواری میزان مرگ و میر و میزان بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای قلبی را کاهش میدهد.

یکی از مهم ترین مسائل در رژیم گیاهخواری، تامین پروتئین لازم است. خام گیاهخواری برای کودکان و زنان بسیار مفید است.

دلایل گیاهخواری و گیاهخوار ماندن، بسیار زیاد هستند و توسط دانشمندان و دکتران تایید شده است. کراتین یک اسید آلی است که از آرژینین، گلایسین و متیونین ساخته شدهاست.

پروتئین های گیاهی زیاد هستند که هر کدام از آنها ۹ آمینو اسید ضروری دارند. این میوهها به دلیل اسید بالایی که دارند باعث فرسایش مینای دندان میشوند. این در حالیست که شکستن پوستهی سخت بادام و امثال آن با دندان کاری غیرعقلانی است که پزشکان به شدّت از آن نهی میکنند.

به عنوان مثال، 2 قاشق غذاخوری (32 گرم) کره بادام زمینی بسته بندی شده حاوی 191 کالری، که 148 کالری آن از چربی ناشی می شود.

چاق یا لاغرشدن انسان بستگی به عوامل مختلفی دارد که میزان کالری رسیده به بدن و میزان کالری مصرفشده در فعالیتهای بدنی و ذهنی از مهمترینشان هستند.

باز هم تأکید میشود که عوامل دیگری از جمله مشخصات ژنوم افراد، شرایط زندگی و مشکلات و بیماریهای او میتوانند، نقش تعیین کنندهای در بروز چاقی و لاغری آن فرد ایفا کنند.

شاخص توده بدنی یا BMI یک شاخص غربالگری بسیار ارزان و آسان برای تخمین میزان چاقی و لاغری و تعیین وزن نرمال است که در آن وزن فرد بر کیلوگرم، تقسیم بر قد او به متر به توان دو میشود.

این شاخص چربی بدن را به صورت مستقیم اندازگیری نمیکند. برخی کارشناسان تغذیه بر این باورند که گیاهخواری برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمیکند. دلایل گرفتن رژیم غذایی گیاهخواری در افراد مختلف متفاوت است، بسیاری از افراد به دلیل حمایت از محیط زیست به گیاهخواری روی آوردهاند.

در رژیم گیاه خواری لاکتو-اوو گوشت، مرغ و ماهی جزو محدودیتها است، اما اجازه دارید تخم مرغ و محصولات لبنی را مصرف کنید. گیاهان و سبزیجات به خاطر داشتن کالری پایین و سرشار بودن از ویتامین ها،مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها باعث تراکم بالای مواد مغذی در رژیم گیاه خواری می شوند.

برخی غذاها سرشار از فیتواستروژن هستند. چرا در سیستم خام گیاهخواری از حرارت دادن غذاها پرهیز می کنید؟ البته باید به این لیست غذاها و فرآوردههای حیوانی را اضافه کنید.

فروگنیسم (Fruitarianism):افرادی که از این شیوۀ غذایی پیروی میکنند، نه تنها غذاهای حیوانی را از برنامۀ غذایی خود حذف میکنند بلکه قسمتهایی از گیاهان که برداشت آنها موجب آسیب یا پایان دادن به زندگی گیاه میشود را هم نمیخورند.

اتفاقا بارها شنیده ام خیلی از افرادی که به سمت خام گیاهخواری گرایش پیدا می کنند، می گویند که بیماری شان بهبود پیدا کرده است.

ما هیچ نقشی در بهبود آنها نداریم. مکمل کراتین همچنین ممکن است منجر به افزایش حجم پلاسما، بهبود ذخیرهسازی گلیکوژن، بهبود آستانه تهویه و کاهش مصرف اکسیژن در طی تمرینات ورزشی شود.

دوم: عبدالبهاء، کابرد دندانهای نیش را برای شکستن پوستهی ضخیم میوهها مثل بادام دانسته است. او همچنین در یک نظریهی به ظاهر علمی، دندانهای انسان را نامتناسب با خوردن گوشت معرفی نمود: «این چهار دندان (دندانهای نیش) برای خُرد کردن پوست سخت، مانند پوست بادام خلق شده است».

پسکیترینیسم (Pescetarianism): گیاهخوارانی که گوشت دریایی مانند ماهی و صدف دریایی مصرف میکنند. علاوه بر این باید به مقدار بسیار زیادی از آجیل ها، دانه ها، قارچ ها، لوبیاها، جلبک های دریایی و غلات با پروتئین بالا مانند کینوا در رژیم وگان شما وجود داشته باشد. 

درنتیجه ویگنها عسل را هم از رژیم غذایی خود حذف کردهاند. سوم: اگر بدن انسان برای گوشت خواری خلق نشده و ذبح و تناول حیوانات بر خلاف رحمت است، پس چرا گوشت خواری بر بهائیان حرام نشده و پیشوایان و سران بهائیت در این زمینه، به طرح شعار بسنده کردهاند؟ 

با توجه به اینکه سطوح کارنوزین عضله در گیاهخواران نسبت به همهچیزخواران کمتر است، ممکن است که اثربخشی مکمل بتاآلانین در گیاهخواران بیشتر باشد.

انتقادات زیادی نسبت به خام گیاهخواری مطرح می کنند و خیلی از متخصصان تغذیه، این سبک تغذیه را تایید نمی کنند. 

این دسته از وگانها که تنها از میوهها و محصولات گیاهان استفاده میکنند. لازم به توضیح است که در دنیا، دسته ها و گروه های مختلفی از جمله گیاه خواران، خام خواران و غیره وجود دارند و دانشمندان بر اساس تحقیقات، نظرات مختلفی ارائه می کنند، در نتیجه بعضی را تأیید و برخی را رد می کنند. 

این شروع می شود با نرم شدن پیاز در روغن زیتون و سپس گریتینگ در سیر و اضافه کردن یک دسته علف و غیره از miso رب. این استک های طبیعی بمب انرژيم و غنی از فیبر و پروتئین بوده که در سیر کنندگی نقش بسزایی دارند.

این روش، یعنی زندهشکافی، آنقدر طبیعی و بدیهی بهنظر میرسد که حتی در مدرسهها از آن برای آموزش اجزای بدن موجودات زنده استفاده میشود. زایمان این زنان طبیعی بوده و بچه ای که به دنیا آمده کاملا سالم بوده است.

اتفاقا بسیاری از بیماری های گوارشی حتی سران معده، با سبک تغذیه ای خام گیاهخواری خوب شده اند. روش و چگونگی انجام پژوهش: در این پژوهش ضمن توجه به جدیدترین دستاوردهای علمی بشری، از توصیه های تاکید شده در قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) برای اثبات خواص معجزه آسای خام گیاه خواری در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است.

در خام گیاهخواری، حتی مصرف سبزیجات پخته شده هم ممنوع است. مطالعات نشان میدهند که اجداد انسان امروزی همهچیزخوار بوده و از تمام محصولات غذایی؛ گوشت، دانههای روغنی، میوه و سبزیجات استفاده میکردهاست.

طبق پیشنهادهایی که ChooseMyPlate.govداده است، میتوانید سبزیجات برگ سبز همچون بوک چوی، یا کلم همراه با کینوآ یا برنج قهوهای مصرف نمایید. 1. زومیت تابع قوانین کشور است، لطفا هنگام مطرح كردن دیدگاه خود، به قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارید و از قرار دادن مطالب و تصاویر خلاف قانون جداْ خودداری کنید.2.

رستورانهای زنجیره ای گیاهخواران در بریتانیا معمولا کار خود را ابتدا در لندن آغاز کرده و در صورت موفقیت در سایر نقاط کشور ادامه میدهند.

شواهد نشان میدهد که مانند کراتین سطوح کارنوزین نیز در گیاهخواران نسبت به همهچیزخوارها پایینتر است. ژنتیک نیز موجب افزایش تأثیرات رژیم گیاهخواری بر فرد میشود.

به طورکلی میتوان نتیجه گرفت که ورزشکاران به شرط داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف برخی مکملها (ب12، ویتامین دی و آهن در صورت نیاز) میتوانند با رعایت رژیم گیاهخواری به زندگی ورزشی خود ادامه دهند.

اما معتقدیم باید اعتدال را رعایت کرد. آنها آب را لیس می زنند؛ اما ما هورت می کشیم. اسبهایی که پرورشیافتهی ما هستند شاید نتوانند در طبیعت زندگی کنند، اما این به این معنی نیست که ما اشتباهی که مرتکب شدهایم را ادامه دهیم و از آنها بهره کشی کنیم.

آن طور که ما اسامی را یادداشت کرده ایم، حدود 20 هزار نفر عضو انجمن خام گیاهخواری هستند، اما هیچ آماری از سایر افراد خام گیاهخواری که عضو انجمن ما نیستند، در اختیار نداریم.

اگر شما هم از جمله افراد لاغری هستید که رژیم گیاه خواری را برای چاقی انتخاب کردهاید حتما با مراجعه به متخصص تغذیه و انتخاب درست مواد غذایی مناسب، سلامت خود را تضمین کنید.

برای آگاهی بیشتر در این مورد به این صفحه مراجعه کنید. به منظور فهمیدن دلیل این موضوع، ما ابتدا باید در مورد آمینو اسیدها صحبت کنیم. تا از این طریق بدن را از سموم پاک کنند و دستگاه گوارش را تقویت کنند.

برخی استدلال میکنند که آناتومی بدن انسان از جمله شکل آروارهها و دستگاه گوارش شبیه به جانوران گیاهخوار یا حتی پستانداران گیاهخوار است.

هند از جمله کشورهایی است که گیاه خواری در آن رواج بسیاری دارد. عبدالبهاء همچنین لازمهی ترقی را کم کردن مصرف گوشت معرفی و پیشبینی کرد که در آینده، گوشت از غذای انسان حذف خواهد شد: «چون عالم انسانی ترقّی کند، گوشت کمتر مصرف شود؛ چه که دندان انسان گوشتخوار نیست…

حتما بخوانید: مصرف چه مقدار میوه در روز مفید و چه مقدار از آن مضر است؟ این امر به ویژه در صورت کمبود مصرف پروتئین بسیار رایج است. این نوع بیشتر در آمریکا رایج است.

اثرات مفید مکمل یاری با کراتین در ورزشکاران در مطالعات به خوبی نشان دادهشده است. رژیم گیاهخواری با حفظ پایداری قند خون در بلند مدت از دیابت پیشگیری می کند. که می توانید نمونه رژیم کتونیک را در سایت دکتر بادی مشاهده کنید .

ما وقتی غذای پخته شده می خوریم، خون ما اسیدی می شود، پس نیاز است که میوه های خام بخوریم تا محیط خون را قلیایی کنیم. هیچ چیز جز میوه و سبریجات، این کار را نمی تواند در بدن انجام دهد، چون قلیایی هستند.

چربی اضافه در بدن با ایجاد اضافه وزن باعث اختلال در کار مفاصل و استخوانها نیز گردیده به ایجاد و گسترش آرتروز کمک میکند.

این چربیها نه تنها در اپیدمی چاقی نقش مهمی بازی میکنند بلکه باعث افزایش ذخیره چربی در بافتهای قلب، کبد، ماهیچهها و سایر اعضای بدن گردیده بدینوسیله نه تنها در ایجاد حمله های قلبی و مغزی نقش داشته بلکه در قابلیت جذب انسولین در سلولها ایجاد اختلال میکنند.

انتخاب مواد غذایی اشتباه نه تنها دریافت مقادیر کافی پروتئین را بسیار سخت میکند، بلکه دریافت مقادیر کافی کربوهیدرات و چربی را نیز سخت میکند.

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، گیاهخواری همانطور که فواید متعددی به همراه دارد می تواند معایبی نیز داشته باشد.

افلاطون هم در نوشتههایش نظرات تقریباً مشابهی را با فیثاغورثیان ابراز میکند.پلوتارک مورخ مشهور رومی در انتهای قرن اول یا ابتدای قرن دوم پس از میلاد در نوشتهای با عنوان «در باب خوردن گوشت» به بحث مشروحی در طرفداری از گیاهخواری برمبنای لزوم رفتار منصفانه انسانها نسبت به حیوانات میپردازد.

• آهن: گیاهخواران ممکن است نسبت به غیر گیاهخوران در معرض خطر بیشتری برای فقر آهن باشند. اما گیاهخواران غذاهای دیگری را جایگزین محصولات و غذاهای حیوانی میکنند که قصد داریم در ادامه به این موارد اشاره کنیم، بنابراین با ما تا انتها همراه باشید.

در وگانیسم هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی بهطور کامل حذف میشود. وگان رژیمی است که مخالف خرید و مصرف محصولات حیوانی است و اغلب پشت آن یک فرقه مذهبی وجود دارد.

خام گیاهخواری (Raw-Veganism):خام گیاهخواری ترکیبی از وگنیسم وخامخواری است. مصرف کراتین با غذا یا ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات میتواند راهی مطلوب برای دستیابی به ذخیره سازی کراتین باشد.

بنابراین، اگر غذاهای گیاهی میخورید، باید غذاهای غنیشدهی حاوی ویتامین B12 بخورید یا مکمل ویتامین B12 مصرف کنید. یعنی با آرامش و یواش یواش غذا بخورید. بیشتر غذاهای کامل بخورید.

اگرچه بیشتر غذاهای گیاهی پروتئین کامل نیستند و تنها دارای بعضی از آمینو اسیدهای ضروری هستند اما در میان پروتئینهای گیاهی، «سویا» یک استثنا بوده و یک پروتئین کامل محسوب میشود.

آووکادو، سیب زمینی، ماکارونی یا نودل، انواع روغن گیاهی، خرما، انجیر، زیتون، دانه کنجد، کشمش، کلم بروکلی، انواع دانههای خوراکی، نارگیل، مارگارین، آفتابگردان و کدو تنبل هستند. البته نه اینکه در منابع گیاهی آهن یا این ویتامینها نباشد، اما میزان جذب از طریق منابع جانوری، قابل مقایسه با منابع گیاهی نیست.

رژیم گیاه خواری لاکتو-اوو (Lacto-ovo vegetarian) اجازه تخم مرغ و لبنیات را میدهد اما شامل گوشت، ماهی و مرغ نمیشود. ۲۸ نفر دیگر نیز یک رژیم غذایی سالم گرفتند که همین میزان پروتئین، کربوهیدرات و چربی داشت.

دراینجا جا دارد اضافه کنم که موادی که به اسم جانشینهای تخم مرغ در بازار فروخته می شوند بطور کلی مواد سفیدهای تخم مرغ بدون زرده آن بوده کلیه مسایل سلامتی که در این نوشته ذکر شد را در خود دارند و باید از مصرف آنها نیز خودداری کرد.

نیمه گیاهخوار (Semi-vegetarian): این افراد به خاطر نجات سیاره زمین تصمیم میگیرند تا مصرف گوشت خود را به حداقل برسانند. بسیاری از افراد فکر می کنند که خام گیاهخواری فرقه خاصی است.

البته لازم است پس از پایان این مرحله ی مقطعی، تحت نظر یک کارشناس مجرب تغذیه وزن ایده آل خود را با یک رژیم متعادل حفظ کنند.

رژیم گیاه خواری برای چاقی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ مکمل کراتین چه تاثیراتی دارد ؟ تحقیقات نشان میدهند که گیاهخواران بیشتر دچار کمبود ویتامین B12 ، ویتامین D، آهن، روی و مس هستند و برای دریافت این ریزمغذی ها نیازمند مصرف مکمل هستند.

در این مواقع توصیه میشود گیاهخواران توجه بیشتری به مکملهای غذایی به ویژه ویتامین B۱۲ داشته باشند. این پنکیک را با میوه و لیموی تازه سرو کنید. با نگاه کردن به دستورات غذایی جدید میتوانید دید خود را وسیعتر کنید.

هدف طولانی و سالم زندگی کردن یک خواسته مشترک بازماندگان سرطان است. متخصص تغذیه با دادن برنامه غذایی متناسب هر فرد میتواند، از کمبودهای غذایی بدن انسان با جایگزین کردن آنها با مواد خوراکی دیگر به خوبی جلوگیری کند.

رژیم غذایی گیاهخواری در صورت نداشتن برنامه غذایی دقیق و متناسب جهت جایگزینی مواد خوراکی مورد نیاز بدن میتواند، موجب بروز عوارض و کمبودهایی در بدن انسان شود. مطالعات محدودی نیز نشان میدهند تفاوت رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری در ابتلا به بیماری ها هم محسوس است؛ برای مثال خام گیاهخواران کمتر از گیاهخواران در معرض دچارشدن به دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی و انواع سرطان هستند.

، از زیادهروی در مصرف آن نیز نهی کرده است؛ همچنان که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، در نکوهش زیادهروی در خوردن گوشت میفرمایند: «شکمهایتان را گورستان حیوانات قرار ندهید».

همچنین در روایت از گوشت با عنوان سید طعامها نام برده شده است. سلول های بدن ما زنده است و به غذای زنده نیاز دراد نه به غذای مرده.

واقعا اگر خوب فکر کنیم، می بینیم که ما هم به نوعی معتاد هستیم. که همه اینها واقعا بعد از خام گیاهخواری خوب شد. بدنسازان گیاه خوار :بسیاری از مردم فکر میکنند که گیاه خواری و بدنسازی دو مقوله جدا از هم هستند و با هم سازگاری ندارند.

به طور کلی گیاهخواران از مصرف هر نوع گوشت از جمله گوشت قرمز، گوشت شکاری، مرغ، ماهی و صدف پرهیز میکنند. کسانی که گوشت مصرف نمی کنند. عوارض هم این خواهد بود که نه فقط هیچ ویتامینی به بدن نمی رسد، بلکه همه این چربی ها هم انباشته می شود که خودش باعث گرفتگی عروق قلب می شود.

البته نه معتاد به مواد مخدر، بلکه معتاد به خوردن غذاهای پختنی. بسیاری از غذاهای گیاهی حاوی موادمغذی سودمند برای یائسگی و پیش از یائسگی هستند. بسیاری از آتشسوزیهای جنگلها با همین هدف و بهصورت عمدی شکل میگیرند.




:: موضوعات مرتبط: رژیم غذایی , ,
:: بازدید از این مطلب : 627252
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : آوینا
ت : یک شنبه 13 تير 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی